dinsdag 20 december 2011

Introductie van vragenlijsten voor patiënten over medische effectiviteit van behandelingen

 De nieuwe manier van beoordelen of een medische behandeling effectief is gaat via zogenaamde PROM's (Patient Reported Outcome Measures).  Cruciaal hierin is of er een verschil in de klacht wordt bereikt. Dit hangt dus naast de effectiviteit van de behandeling uiteraard ook af van het beginnivo van een klacht en het te bereiken nivo na de behandeling. Dit lijkt een open deur en wellicht ook wat Cruyffiaans, maar zoals elders op deze weblog al eerder is vermeld zijn er behandelingen waarbij de medische effectiviteit te wensen overlaat.

Ook in de orthopedie zijn deze uitkomstmaten al populariteit aan het winnen, al gebeurt dat op dit moment vanuit de verzekeraars. De PROM's zullen binnenkort ook in het Tilburgse St. Elisabeth ziekenhuis op de afdeling orthopedie hun intrede doen. In het kader van Lean en Lief Ziekenhuis is dit een uitstekend middel om de volgende slag te maken om de patientenzorg te verbeteren.

Het hieronder vermelde artikel komt van de website Medical Facts: http://www.medicalfacts.nl/2011/12/20/introductie-van-vragenlijsten-voor-pati...

image0012 Introductie van vragenlijsten voor patiënten over medische effectiviteit van behandelingen image0012 photoPROMs Nederland meet resultaat van geleverde zorg
Om de kwaliteit van zorg verder te kunnen verbeteren en op een eenvoudige manier inzicht te krijgen in de medische effectiviteit van geleverde zorg, is de Stichting PROMs Nederland opgericht. Voor dertig aandoeningen, waaronder diabetes, staar en spataderen, ontwikkelt PROMs Nederland beknopte vragenlijsten, Patient Reported Outcome Measures, waarin patiënten aangeven hoe zij hun klachten ervaren voorafgaand en na afloop van de behandeling. De uitkomsten vormen een indicatie voor de kwaliteit van de geleverde zorg en kunnen gebruikt worden om de zorg verder te verbeteren.

Deze maand start PROMs Nederland een pilot waarbij voor tien veelvoorkomende aandoeningen vragenlijsten over het resultaat van behandelingen worden uitgezet onder verzekerden van De Friesland Zorgverzekeraar en Zorgverzekeraar CZ.

Patiënten geven in deze vragenlijsten onder andere aan of de klachten door de behandeling wel of niet zijn afgenomen. De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) ondersteunt het initiatief. “We vinden het heel belangrijk dat er veel meer informatie over het resultaat van zorg beschikbaar komt. Wat heeft de patiënt aan de behandeling gehad? Fijn dat de nieuwe heup er mooi in zit, maar kan de patiënt ook al snel weer beter lopen? Daar gaat het om,” licht NPCF-directeur Wilna Wind toe. “Bij PROMs gaat het over de vraag of behandeling bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Dat kan soms tot zware debatten leiden. En die moeten we ook voeren.”

Vaststellen van zorginhoudelijke kwaliteit

Met de invoering van PROMs komt  informatie over de medische effectiviteit  van de geleverde zorg op patiëntniveau beschikbaar. Ook kunnen de resultaten van een grote groep patiënten van één zorgorganisatie worden vergeleken met de resultaten van andere zorgorganisaties. Op deze manier zijn de PROM-scores ook een indicator voor de kwaliteit van zorg.

PROMs vragenlijsten

PROMs zijn eenvoudige vragenlijsten voor patiënten die in kaart brengen of de klachten van patiënten verminderd zijn door de behandeling. Ook complicaties zoals bijvoorbeeld postoperatieve pijn kunnen met PROMs worden gemeten. De beknopte vragenlijsten met vijf tot dertig vragen zijn geschikt om digitaal af te nemen en te verwerken en leveren hoogwaardige kwaliteitsinformatie tegen minimale kosten. PROMs-vragenlijsten zijn niet nieuw en worden in Nederland al gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van behandelingen. Wel nieuw is de toepassing van PROMs als kwaliteitsindicator.

Over PROMs Nederland

De stichting PROMs Nederland is opgericht door MediQuest, CbusineZ en De Friesland Zorgverzekeraar, ondersteund door KPMG Plexus. Met zorgaanbieders, professionals en koepelorganisaties vindt afstemming plaats over het meten met PROMs in Nederland. Meerdere partijen hebben al aangegeven aan te willen sluiten bij de doelstellingen van PROMs Nederland en mee te denken over het zo effectief mogelijk uitvoeren van de verschillende metingen.

PROMs en CQ

PROMs komen niet in de plaats van bestaande instrumenten voor het meten van de patiëntperceptie over zorg zoals de CQ, maar vormen een aanvulling op metingen die cliëntgerichtheid en patiënttevredenheid vaststellen. Het is dan ook een bewuste keuze van PROMs Nederland om geen klantervaring- of tevredenheidsonderzoek aan te bieden.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten