dinsdag 27 maart 2012

Verschil maken met lief en Lean: Elisabeth Orthopedie Tilburg

Lean_Elisabeth_ziekenhuis_Tilburg0607
De zorg zo organiseren dat de mens centraal staat. De ander zien met je hoofd en je hart: daar maakt het St. Elisabeth ziekenhuis in Tilburg zich sterk voor. Bestuurder Bart Berden en orthopedisch chirurg Jacob Caron: "Lief en Lean willen zijn, betekent een nooit eindigend proces. Al doende blijven wij leren." 
Een van de artikelen in ZM Visie, governance en besturing in de zorg nummer 2, met als thema waardecreatie, gaat over het St. Elisabeth ziekenhuis.
Het principe van lief en Lean is daar vertaald in drie kernwaarden:
• mensen nooit laten wachten
• geen schade aanbrengen
• in één keer de juiste zorg leveren
Er zijn veel positieve veranderingen gerealiseerd in het Tilburgse ziekenhuis. Onder andere zijn wachttijden verkort en processen versneld. In het verleden moesten patiënten op de afdeling orthopedie soms maanden wachten voor ze geopereerd konden worden. Door betere planning lukt dat nu meestal binnen vier weken.

Veel discussies gingen aan lief en Lean vooraf. De lange termijnvisie vraagt om vertrouwen. "Om een moedig hart," verwoordt Berden.

In het begin, zo'n vier en half jaar geleden, was er een spanningsveld. Bestuur en management konden elkaar goed vinden in het gedachtengoed, maar de Raad van Bestuur vroeg vanuit zijn financiële verantwoordelijkheid ook: wat levert het uiteindelijk op?
De filosofie van Lean is er vooral een van duurzaam veranderen en dat wringt met korte termijn (financiële) doelstellingen. Berden: "We wilden er echt voor gaan omdat het past bij hoe we willen zijn. Het is een goede beslissing geweest. We zijn op de goede weg en al doende blijven we leren. Ons ziekenhuis is financieel gezond. Ik ben ervan overtuigd dat lief en Lean daaraan een bijdrage levert zonder dat we dat kwantitatief hebben kunnen of willen aantonen."
Dia1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten